Αρχική > Φιλοσοφία > Είναι ή Φαίνεσθαι; Φιλοσοφικό Ερώτημα με πολλές προεκτάσεις

Είναι ή Φαίνεσθαι; Φιλοσοφικό Ερώτημα με πολλές προεκτάσεις

Μαρτίου 10, 2012 Σχολιάστε Go to comments

Ποιο έχει προτεραιότητα; το Είναι ή το Φαίνεσθαι; Το συγκεκριμένο ερώτημα είναι διαχρονικό και πανάρχαιο!

Είναι και Φαίνεσθαι ένα ερώτημα που θίγεται και στην Πολιτεία του Πλάτωνα (363α, 365c και ενδιάμεσα και συνέχεια). Χαρακτηριστικό απόσπασμα το παρακάτω:

«Για ποιον λόγο να εξακολουθούμε να προτιμάμε τη δικαιοσύνη και όχι την πιο μεγάλη αδικία, που αν την συνταιριάξουμε με μια ψεύτικη ευπρέπεια θα πετύχουμε ότι θέλουμε από θεούς και ανθρώπους, και για όσο είμαστε ζωντανοί και όταν θα έχουμε πεθάνει» Μετάφραση Ν.Μ. Σκουτερόπουλος Εκδ. Πόλις

Αυτό το ερώτημα έχει τεθεί και από την φράση του Καίσαρα «η γυναίκα του Καίσαρα δεν φτάνει μόνο να είναι τίμια, αλλά πρέπει και να φαίνεται τίμια» Για τον Καίσαρα προτεραιότητα φαίνεται να είχε το Φαίνεσθαι.

Αντλώ από το διαδίκτυο το παρακάτω:

Ο Ευκλείδης ο Μεγαρέας (καμιά σχέση με τον μαθηματικό) έλεγε:

«Όταν παλεύουμε για έναν σκοπό πρέπει να προσέχουμε ώστε αντικείμενο των επιθυμιών μας να είναι το είναι κι όχι το φαίνεσθαι». Ας δώσουμε ένα παράδειγμα: αν κάποιος θέλει να κυβερνήσει ένα κράτος γιατί νιώθει την ανάγκη να βελτιώσει τη ζωή των συμπολιτών του, πλησιάζει το «είναι» της δουλειάς τού κυβερνήτη! Αν όμως κίνητρό του είναι το γόητρο, το προσωπικό κέρδος και οι τιμές τις εξουσίας, τότε πάει να πει πως τον έλκυσε το «φαίνεσθαι» του ρόλου!

Στην τελευταία περίπτωση, κατά τον Ευκλείδη, δεν έχει καμία ελπίδα να φτάσει στο Αγαθό! (πηγή)

Ο Χριστός δίνει προτεραιότητα στο Είναι όταν αναφέρει

«Ὃταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί· ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ἀπέχουσι τὸν μισθὸν αὐτῶν. σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων, ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ, καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ.» Ματθ. στ’ 14-21

και αλλού αναφέρει για τους Φαρισαίους

«Πάντα δε τα έργα αυτών ποιούσι προς το θεαθήναι τοις ανθρώποις» (Ματ. 23,5).

Η προτεραιότητα στο Φαίνεσθαι συνιστά την Κενοδοξία η οποία αποτελεί αμαρτία για τον Χριστιανό (βλ. σχετικό άρθρο)

Σύμφωνα με το ιστολογιο e-psychology η προτεραιότητα του φαίνεσθαι ενέχει ψυχοπαθολογικά στοιχεία (ναρκισσιστικά)

Προσωπικά Σχόλια:

  • Λίγο πολύ όλοι οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για το Φαίνεσθαι (ουδείς αναμάρτητος).
  • Ο κάθε άνθρωπος επιλέγει μεταξύ Είναι και Φαίνεσθαι και το θέμα είναι που γέρνει η πλάστιγγα αυτή της επιλογής.
  • Η απόλυτη προτεραιότητα στο Είναι συνιστά Αρετή ενώ η απόλυτη προτεραιότητα στο Φαίνεσθαι συνιστά Κακία ή Αμαρτία.
  • Μεγάλη Αρετή το Είναι και Μεγάλος Πειρασμός το Φαίνεσθαι.

 

Κατηγορίες:Φιλοσοφία Ετικέτες:, ,
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: